pondělí 14. července 2014

Marmeláda z černého rybízu

Po troše experimentování se zase na chvilku vrátím ke klasice, protože to je sázka na jistotu. A černý rybíz v podobě zavařeniny je naprosto jedinečná záležitost. Přiznám se, jedna z mých nejoblíbenějších. Ta kombinace kyselosti a sladkosti je neodolatelná. Navíc jsem si potřebovala udělat zásoby, protože mi marmeláda z černého rybízu ve sklepě došla. A mám kamarádku, která snad ani jinou nejí, a Vánoce se blíží, že ano. 





Už dlouho jsem nic nenapsala o léčivých účincích jednotlivých surovin. Je pravda, že se mi to docela vykouřilo z hlavy u těch ostatních, ale přece jenom černý rybíz je považovaný za léčivou rostlinu. A já si vzpomněla! To, že bobule černého rybízu obsahují velké množství vitaminu C, je všeobecně známé. A tak vám přidám něco navíc. Černý rybíz ze všech bobulí má nejvyšší podíl ovocných kyselin, jejíž účelem je aktivovat látkovou výměnu. Jejich šťáva dokonce odbourává jedy v těle. Černý rybíz povzbuzuje imunitu a působí protizánětlivě. Z rostliny se dají využít i jiné části než jen plody. Sušené listy se používají na čaj a ze semínek se dá vyrobit olej. I když se přiznám, nikdy jsem do neviděla. Pokud máte velkou úrodu rybízu, nasušte si plody i do zásoby na zimu. Je z nich výborný čaj. A teď k té slíbené marmeládě. 




Ingredience: 

- 1 kg bobulí černého rybízu
- 500 g cukru
- kůra z jednoho citronu
- šťáva z jednoho citronu
- želírovací prostředek 2:1

Rybíz otrháme ze stopek, bubáky klidně necháme. Za prvé by to dalo neuvěřitelně moc práce a za druhé by to bylo celkem zbytečné, protože se rozvaří. Rybíz opláchneme a necháme okapat. Bobule přesypeme do hrnce a začneme zahřívat. Jakmile se rybíz trochu rozvaří a pustí šťávu, buď jej rozmixujeme nebo propasírujeme. 




Pak znovu dáme na sporák. Přidáme kůru a šťávu z citronu. Podle toho, jaký máme želírovací prostředek, tak si pohlídáme bod varu. U některých se cukr přidává první nebo společně s želírovacím (například želírfix) u některých postupně (třeba Gelfix). Přiznám se, není mi to moc po chuti cpát tam chemii, ale nemám doma domácí pektin, i když se za chvilku chystám na jeho výrobu z jablek. Pak vyzkoušíme, jestli marmeláda ztuhla. Na talířek dáme trochu marmelády a vložíme do lednice. Když ho vyndáme a otočíme dnem vzhůru, marmeláda drží. Nebo šťouchneme prstem a marmeláda se lehce nakrabatí, ale neprotrhne. Pokud je vše v pořádku, plníme do horkých sterilovaných skleniček, zavíčkujeme a otočíme dnem vzhůru. Necháme chvilku vychladnout a pak otočíme zpět. 



Žádné komentáře:

Okomentovat