sobota 14. září 2013

Ostružinovo - jablečné čatní

Letos v létě jsem propadla vaření čatní. Protože u nás mizí rychleji než marmelády. To je samá grilovačka, pečené maso, kečup z obchodu mi nesmí přes práh... Pořád nějaké vařím a pořád mám málo. Možná proto, že jsem sysel. Původně jsem chtěla vařit jen čatní z ostružin. Jenže jsem díky dovolené nestihla sezónu a teď začalo pršet, a to je pro ostružiny pohroma. Většina těch, co zbyla, zplesnivěla ještě na keříku. Ale půl kila jsem ještě nasbírala, ale i tak by to bylo na jednu skleničku maximálně. Na zahrádce máme jablka, která nejsou vzhledově nic moc a po náletu krup, který zažila, se už hodí tak na mošt nebo do buchet. Tak jsem k ostružinám přidala jablka. A bylo to!


Ingredience:

- 1 velká cibule
- 500 g jablek
- 500g ostružin
- 1 červená chilli paprička
- 4 lžičky sušeného zázvoru
- 1 lžička koření pěti vůní
- 20 lžic cukru krystal
- 2 lžičky hořčičných semínek
- 1 celá skořice
- 2 lžičky sušeného chilli
- 1 lžička dijonské hořčice
- 100 ml bílého vinného octa
- sůl
- olivový olej

Rozpálíme hrnec, přilijeme pár lžic olivového oleje a nadrobno nakrájenou žlutou cibuli. Osmahneme dozlatova, aby cibule pustila a zkaramelizovala cukr. Jablka očistíme, zbavíme jadřinců, nakrájíme na kostičky a přidáme k cibulce. Jablkům trvá déle, než se rozvaří. Navíc záleží na tom, jakou odrůdu jste se rozhodli přidat. Moučná a sypká jablka se hodí víc než šťavnatá a tvrdá. Určitě to ale bude trvat více jak dvacet minut. Přidáme nadrobno nasekanou chilli papričku, klidně i se semínky, bude to mít aspoň pořádný říz. Jakmile jsou jablka rozvařená natolik, že když je zmáčnete vidličkou, povolí a rozmělní se, přidáme ostružiny a začneme přisypávat koření.


(Pokud nemáte v zásobě koření pěti vůní, dneska už jde běžně koupit v supermarketu. Můžete si jej vyrobit. Do hmoždíře dejte po stejných částech, záleží na vás, kolik toho chcete, 1 díl fagary (sečuánský pepř), 1 díl badyánu, 1 dík semínek fenyklu, 1 díl hřebíčku, 1 díl skořice a roztlučte na prach.)
Přidáme lžičku koření pěti vůní, čtyři lžičky sušeného zázvoru, dvě lžičky hořčičných semínek, celou skořici, dvě lžičky sučeného chilli, cukr a sůl podle chuti. Zalijeme deci bílého vinného octa. Povaříme jen chvilku, ostružiny by se moc rozvařily. Čatní vypadá lépe s kousky ovoce.

Ještě horké plníme do sterilovaných zavařovacích sklenic, mně to vyšlo asi na tři třídecové. A pamatujte, nejlepší je nechat čatní pěkně uležet.


Žádné komentáře:

Okomentovat