sobota 5. října 2013

Nakládaný lilek

Moje babička se letos rozhodla, že bude pěstovat lilky. To není nic hrozného, problém se skrývá v tom, že k tomu přistoupila zase trochu megalomansky a nenasadila jednu nebo dvě rostlinky, nasadila jich moc. A nějakým záhadným způsobem rostou jako z vody. Jsou trochu přerostlé, lepší jsou vždycky ty menší, ale jí to nevymluvíte. Bere to jako velký úspěch. Ale i přes svou velikost jsou pořád lepší než ty kupované. Takové krémové. Pokud jich máte větší množství najednou, zkuste je naložit tak, jak to dělali už od pradávna Italové. 





Ingredience

Záměrně neuvádím hmotnosti ani množství. Záleží od lilku i od vašich chutí. V tomhle receptu jde především o princip a postup. A možná proto, že když jsem tenhle recept tvořila, uběhla už nějaká doba, pořád mi tu ležel koncept a já nebyla schopná to dopsat. Prostě nebyl čas. A lístek s receptem jsem překvapivě ztratila. Ale můžu říct, že z necelých dvou obrovských lilků jsem vyrobila asi dvě a půl skleničky. Takže se množství nebojte. 

- lilek
- olivový olej
- vinný ocet (je jedno jestli červený nebo bílý)
- česnek
- bylinky podle vašeho výběru (já jsem použila bazalku a oregano, aby mi zůstala chuť  Itálie) 
- mletá sladká paprika
- sůl
- pepř

Lilek nakrájíme na plátky, rozložíme na prkýnko, posolíme a necháme alespoň půl hodiny vypotit. Po půl hodině lilky osušíme papírovou utěrkou. Nakrájíme na asi centimetr široké hranolky. Pokud jste se rozhodli, že naložíte větší množství lilku, rozdělte si jej na menší části, aby se vám vše dobře osmahlo. V pánvi si rozpálíme olivový olej, přidáme lilek a osmažíme, až je lehce hnědý. Potom osmažíme stejným způsobem zbývající lilek. Osmažené kousky vložíme do cedníku a vymačkáme přebytečnou vodu. Pak jej posolíme.







Až máme všechen lilek osmažený a vymačkaný, do hluboké pánve nebo hrnce nalijeme vodu. Až začne vřít, přilijeme deci nebo dvě vinného octa, opět záleží na množství lilku. Vhodíme lilek a vaříme 2-3 minuty. Lilek slijeme a znovu v cedníku vymačkáme. 



Oloupeme česnek a nakrájíme jej na plátky. Bylinky opláchneme, nasekáme nadrobno. V misce smícháme bylinky, sůl, čerstvě namletý pepř, mletou sladkou papriku (pokud máte rádi ostřejší chutě, můžete přidat chilli nebo pálivou papriku). Jestli máte v kredenci uzenou papriku, klidně tam dejte i ji. Vše promícháme. Do čistých sterilovaných sklenic dáme vrstvu lilku, pořádně přimáčkneme, posypeme směsí koření a poklademe plátky česneku. Zalijeme olivovým olejem tak, aby natekl mezi mezery v lilku. Dále vrstvíme stejným způsobem, dokud není sklenice plná. Končíme vrstvou olivového oleje.
Před spotřebováním necháme v chladu a tmě, nejlépe v lednici, uležet nejméně 14 dní. Nakládaný lilek je výborný k masu, nejlepší je ale na bruschetě. 

Žádné komentáře:

Okomentovat